czwartek, 09 maja 2024r.Dziś są imieniny Bożydara, Grzegorza, Karoliny

Działalność sołtysa i rady sołeckiej

Ołomuniec

Ołomuniec 2013r.

Mówią, że co dobre, to szybko mija. I tak też było z naszą wycieczką w dniu 16 czerwca. Na pewno wszyscy na długo ją zapamiętamy...

Zbiórka wcześnie rano, oczywiście modlitwa przed drogą w autobusie i plan dnia przedstawiony przez sołtysa- Pania Brygidę Kopa oraz przewodnika- Panią Gabrielę Malorny. Po trzech godzinach drogi byliśmy na miejscu.

Zaczęło się zwiedzanie przepięknego, znanego miejsca pielgrzymkowego Kościół pod wezw. Najświętszej Marii Panny.

Kościół zbudowano w latach 1669-1679. W odróżnieniu od większości innych kościołów, które budowano na osi wschód-zachód, kościół Nawiedzenia Marii Panny zorientowany został w kierunku macierzystego klasztoru Hradisko. Ksiądz odprawiający Mszę mógł więc udzielać błogosławieństwa nie tylko wszystkim zgromadzonym wiernym, ale także klasztoru. Dziś Święty Kopeczek znów cieszy się mianem jednego z najważniejszych miejsc pielgrzymkowych w Czechach. W kościele odbywają się liczne koncerty i inne imprezy kulturalne, a tereny wokół kościoła wraz z przyległą aleją lipową stały się atrakcyjnym i wyszukiwanym miejscem wypoczynku dla mieszkańców Ołomuńca. W 1995 roku kościół podniesiono przez papieża Jan Paweł II. do godności bazyliki mniejszej.

W pobliżu bazyliki położone jest ZOO Ołomuniec, które było kolejnym punktem zwiedzania.

ZOO z ulubionymi akwariami, w których podziwiać można rekiny, piranie, tropikalne ryby rafowe i inne gatunki. Na jego terenie znajduje się również wieża widokowa o wysokości 32 m, z której otwiera się widok na Ołomuniec i jego okolicę.

Kolejno udalismy się do oddalonego o ok. 8 km Ołomuńca. Zaczęło się zwiedzanie przepięknego miasta.

Olomouc [Ołomuniec] jest drugim  w Czechach miastem, mające największe skupisko zabytków w swych granicach. Mięliśmy okazje przejść przez Dolne i Górne Miasto, zobaczyć zabytkowe kościoły, budynki, pomniki. Zrobiliśmy sobie zdjęcie przed kolumną Świętej Trójcy na rynku - to jedyna w Europie kolumna z tak bogatymi zdobieniami.Potem chwilka na posilienia się i ruszyliśmy w stronę Dub na Moravą.

Nawiedziliśmy tamtejszy kościół. Gorąco przywitał nas ks. Jan Kornek - proboszcz parafii. Po raz kolejny  zaskoczył nas swoją gościnnością. Pobyt rozpoczęliśmy Mszą św. którą sprawował ks. Kornek.

Pokrzepieni Słowem Bożym oraz wygłoszonym kazaniem zapoznalismy się  z historia kościoła i parafii. W głównym ołtarzu kościół posiada obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus, który ma ślady po gwoździach. Nawet ks. Jan przyznał, że póki tu nie przybył nie spotkał się jeszcze z takim wizerunkiem Chrystusa. Obraz, który niegdyś znajdował się na drzewie, gdzie ludzie pracujący w polu zatrzymywali się w drodze na krótką modlitwę, został przeniesiony do kościoła. Za jego sprawą, ludzie doświadczyli wielu cudów. Mogliśmy także nawiedzić inne pomieszczenia i budynki gospodarcze, które niedawno zostały odnowione i wyglądają imponująco. Następnie udaliśmy się na ogromną plebanie.

Posiada ona wiele pokoi dla gości, ze specjalnymi kwaterami dla ważnych osobistości. Największą niespodziankę sprawił nam w piwnicy. Uraczył nas swoim winem. Mogliśmy zwiedzać podzemia plebani, które niedawno były odrestaurowane. Proboszcz podzielił się z nami histrorią kościoła oraz wydarzeniami z przed ośmiu lat, kiedy to został zamordowany ówczesny pleban, chcący pomóc swojemu oprawcy. Tym aktem zakończyliśmy nasz pobyt w Republice Czeskiej. Udaliśmy sie w drogę powrotną. Z kilkoma utrudnieniami na drodzę, dojechaliśmy na parking ok. godz. 22:30. Mimo iż plan nam się troszkę zmienił, a ramy czasowe się wydłużyły była to kolejny wspaniała podróż, który mogliśmy spędzić w gronie mieszkańców i przyjaciół naszej wioski. Wycieczka na pewno pozostanie w naszej pamięci! Dziękujemy za zorganizowanie wyjazdu Państwu Cedzich oraz Pani sołtys